(7) راهکار برای( 1 )فروش حرفه ای
یک فروشنده حرفهای میداند که جلب اعتماد مشتری قبل از خرید محصول اهمیت ویژهای دارد. یعنی مشتری باید این حس را از شما دریافت کند که چیزی که میخواهید به او بفروشید و یا خدماتی که میخواهید به او ارائه دهید، دقیقا همان چیزی است که درموردش به او اطمینان دادید.
اعتماد مشتری مسئلهای نیست که به این راحتی بدست آید. از طریق تبلیغات منفی هم نمیتوان اعتماد مشتری را جلب کرد و او را ترغیب به خرید کرد. چون مشتری خیلی باذکاوتتر و باهوشتر است و به زور نمیشود اعتماد را در ذهن مشتری ایجاد کرد.
فقط کافی است مشتری احساس کند چیزی که به او میفروشید با تبلیغاتی که کردهاید همخوانی دارد و اگر هم به مشکلی برخورد درکنارش خواهید بود. در واقع مشتری باید درک کند که شما بعنوان یک فرشندهی حرفهای، به سود و منفعت او فکر میکنید. در ادامه با بکارگیری این هفت راهکار اصولی میتوانید فروش حرفهای داشته باشید.
۱- ایجاد حس اعتماد در مشتری
اول از همه، اطمینان پیدا کنید که هنگامی که مشتری از شما خرید میکند، احساس امنیت دارد. حتی در صورتی که فروش خود را از طریق پلتفرمهای تجارت الکترونیکی هم انجام نمیدهید، مشتریان باز هم به سایت شما مراجعه خواهند کرد و میزان امنیتی که در سایت شما احساس میکنند، نقش مهمی در میزان اعتماد آنها نسبت به برند شما دارد. به عنوان مثال، اگر با تبلیغات ناخواسته آنها را آزار بدهید، یا فرآیند ثبت خرید و پرداخت سایت شما آشفته و دشوار باشد، در این صورت مشتری نسبت به امنیت و اعتماد به برند شما تردید خواهد داشت. بنابراین، امنیت سایت خود را با گواهی SSL تقویت کنید؛ از گزینههای پرداخت قابل اعتماد و معروف استفاده کنید؛ و مخصوصاًنماد اعتماد الکترونیکی یا سایر نشانها و نمادهایی که به نحوی میتوانند اعتماد مخاطب را افزایش دهند را با افتخار در معرض دید قرار بدهید.
۲- فعال بودن در رسانههای اجتماعی
فعال بودن در رسانه های اجتماعی از چند راه برای شما سودمند است: خود را بیشتر در معرض دید قرار میدهید و بیشتر به چشم میآیید، نظر مخاطبان بیشتری را به خود جلب میکنید و دنبالکنندگان شما احساس بهتری نسبت به برند شما پیدا خواهند کرد. هر چه بیشتر روی ابعاد اجتماعی کار کنید، اعتماد مورد نظر خود را سریعتر به چنگ خواهید آورد. یکی از نقاط قوت قرار گرفتن در معرض دید از طریق رسانههای اجتماعی، انعطافپذیری این روش است: میتوانید وقت خود را صرف انتشار محتوا کنید، به تعامل با دنبالکنندگان جدید و قدیمی بپردازید، تصویر یا ویدئو ارسال کنید یا با ارائه اطلاعات و اخبار مرتبط، دانستههای مشتریان را بروز کنید. نکته کلیدی این است که باید در پلتفرم موردنظر خود عملاً و کاملاً حاضر و فعال باشید.
۳- خارج از تعهد خدماترسانی کنید و کمتر قول بدهید
مصرفکنندگان دیگر به مانند گذشته به برندها اعتماد ندارند، و یکی از دلایل این تغییر این است که احساس میکنند که زیاد دروغ شنیدهاند. مشتریانی که این حس را داشته باشند که یک برند آنها را گول زده یا آنها را به بازی گرفته، به احتمال زیاد راه خود را از آن برند جدا خواهند کرد. در نتیجه، به نفع شما است که برای مدیریت انتظارات مشتریان، کمتر از حد توان خود وعده بدهید و بیش از وعده و قول خود کار ارائه کنید. مثلاً، اگر ارسال یک محصول یک هفته طول می کشد، به مشتریان خود بگویید که ارسال کالا به دو هفته زمان نیاز خواهد داشت. اگر یک کالا حداقل ۱۰ سال کار خواهد کرد، آن را برای ۸ سال ضمانت کنید. از این طریق، خودتان را در معرض ریسک زیر پا گذاشتن تعهدات و قول های خود قرار نخواهید داد. (حداقل برای اکثریت مشتریان).
۴- خدمات قبل و حین و پس از فروش به مشتری را داشته باشید
هنگامی که مشتری در مورد موضوعی با مشکل مواجه میشود، اعتماد به شدت در معرض خطر قرار میگیرد. اگر مشتریان شما با مشکلی روبرو شوند و خدمات فوری، سودمند و به یادماندنی دریافت کنند، در اینصورت همیشه به برند شما به عنوان یک برند قابل اعتماد نگاه خواهند کرد. اما اگر نتوانید به این وظیفه مهم خود به درستی عمل کنید، مشتری را برای همیشه از دست خواهید داد و به احتمال قریب به یقین، شهرت خود را نیز متزلزل خواهید کرد. تا میتوانید روی بخش خدمات مشتریان خود سرمایهگذاری کنید. برای حل مسائل فقط به دنبال روشهای مقرونبهصرفه نباشید؛ اطمینان پیدا کنید که مشتری احساس میکند که صدایش شنیده شده و مورد احترام واقع شده است و برای کسب رضایت وی، از هر کاری که از دستتان بر می آید دریغ نکنید.
۵- هویت برند خود را تقویت کنید
تقویت شخصیت و هویت انسانی برند در بازاریابی، تبلیغات و در تعاملات معمول با مشتریان میتواند به نفع شما تمام شود. از متنها و پاسخهای از پیشآماده شده و کلمات سنگین در مکالمات خود استفاده نکنید؛ در عوض، مشتریان خود را تشویق کنید تا از تهدل و خیلی راحت با شما صحبت کنند و درست مثل یک انسان واقعی با آنها تعامل داشته باشید. همین تغییر کوچک میتواند باعث شود که برند شما بیش از آنکه شرکتی به نظر برسد، یک ظاهر انسانی به خود بگیرد و در نتیجه، تصور مشتری از شما را به میزان قابل توجهی بهبود خواهد بخشید.
۶- ارتباط با مشتریان را افزایش دهید
هیچوقت نسبت به مشتریان خود بیتوجهی نکنید. اگرچه چیزی به نام زیادهروی در ارتباطات نیز وجود دارد، اما به عنوان یک قانون کلی؛ هر چه بیشتر با مشتریان خود ارتباط داشته باشید و با آنها گفتگو کنید بهتر است. این به خصوص در مورد مشاغلی که مستلزم ارتباط چهرهبهچهره با مشتری هستند، مانند مشاوره یا بازاریابی، مصداق دارد. اهداف و فرآیندهای کاری خود را با شفافیت و صداقت بیان کنید و اگر اشتباهی انجام دادید، خودتان به آن اذعان کنید. اگر جزئیات را برای مشتری روشن نکرده باشید یا مبحث ارتباط دوجانبه در رابطه را نادیده بگیرید، هر اطمینان و اعتمادی که تاکنون ایجاد کردهاید از بین خواهد رفت.
۷- همیشه پاسخگوی مشتریان باشید
برند شما همیشه باید به نحوی در دسترس افرادی که به آن نیاز دارند قرار داشته باشد. قراردادن یک شماره تلفن یا کادر گفتگوی آنلاین در صفحات فرود میتواند فوراً نرخ تبدیل شما را افزایش بدهد. چرا؟
زیرا مردم با آگاهی از اینکه هر وقت که بخواهند میتوانند با یک مسئول صحبت کنند، بیشتر احساس امنیت و آرامش خواهند داشت. اطمینان پیدا کنید که تحت هر شرایطی چندین روش ارتباطی را در اختیار مشتریان خود قرار میدهید. به علاوه، اگر فرد خاصی را برای سمت پشتیبانی استخدام کردهاید، شماره همراه او را برای استفاده در مواقع اضطراری در اختیار مشتریان خود قرار دهید.
اعتمادسازی به سرعت انجام نمیشود و کار سادهای نیست، اما این هفت استراتژی شما را در مسیر درستی قرار خواهند داد.
پس از اِعمال این موارد، قدرتمندترین استراتژی شما انسجام و استمرار خواهد بود. هر چه شخصیت برند، خدمات مشتریان و محصولات یا خدمات شما منسجمتر بوده و تصویر هماهنگتری از برند شما به نمایش بگذارند، وفاداری مشتریان فعلی به شما تقویت شده و شهرتتان رشد پیدا خواهد کرد. با این وجود، حتی بهترین استراتژیهای جلب اعتماد مشتری نیز برای به ثمر رسیدن به زمان و صبر نیاز دارند. بنابراین، همین الآن باید دست به کار شوید و شروع کنید.