moodiran مديريت-بازاريابي-تبليغات-برندينگ

اشتباهات مهلک در برندسازی

اشتباهات مهلک در برندسازی

در ساخت برند یک اشتباه میتواند تمام زحمات یک شرکت را به باد دهد پس لطفا از این اشتباهات  فاصله بگیرید .

مشتری مدار بودن بجای رقیب مدار بودن:

امروزه تمام شرکتها مدعی مشتری مداری هستند که قدرت این مزیت رقابتی سالهای گذشته را با چالش روبرو کرده است، اگر مشتری مداری در رقابت با رقبا تاثیر دارد حتما به آن توجه ویژه کنید و اگر ندارد آن یکی از کارهای معمولی است که اگر انجام ندهید بازنده اید و نه نقطه تمایز شما. این موضوع برای شرکتهای تازه تاسیس و کارآفرینها نیز صادق است، متمایز باشید، نه بهتر. چون با تمایز است که برنده میشود نه با بهتر بودن.

 

 

تعریف نکردن تمرکز برند:

هر برند موفقی یک تمرکز دارد، برند پیشرو (لیدر) بازار هستید تمرکز برند پیشرو بودنش است، برندهای دوم به بعد باید بتواند ایده های دیگری برای تمرکز پیدا کنند

به مثال زیر توجه کنید:

پیتزا هات پیشرو در فروش پیتزا در آمریکا

پیتزا دومینو برند دوم متمرکز میشود بر حمل به در خانه کمتر از 30 دقیقه

پیتزا پاپا جان با تمرکز بر روی ترکیبات بهتر پیتزا خود را متمرکز کرده است.

پیتزا لیتل سیزار با تمرکز بر دو پیتزا با قیمت یک پیتزا

در ایران صدها پیتزا فروشی وجود دارد که هیچکدام بر موضوعی تمرکز نکرده اند و خوب هیچکدام هم بر یکدیگر ارجحیت ندارند. این موضوع برای کارآفرینان بسیار حیاتی است ،

داشتن تمرکز و بنا نهادن اهداف، استراتژی و پیاده سازی فرایندهای سازمان منطبق بر آن تمرکز.

برندها و کارآفرینان باید بتوانند به دو سوال زیر پاسخ دهند:

در چه حوزه ای (دسته کالا/خدمات) در حال رقابت هستم؟

چگونه میتوانم تمایزم (تمرکزم) را در دو یا سه کلمه بیان کنم؟

 

 

فکر کنید که نام برند مهم نیست:

اسم برند یکی از موثرترین ابزاری است که مالکین برند در دست دارند، کمتر کسی دوست داشت انگور چینی را امتحان کند ولی با تغییر نان انگور چینی به کیوی این میوه در دنیا به محبوبیت رسید. نامگذاری محصولات مرحله بعد از نوشتن استراتژی شرکت است

 

نداشتن هویت بصری قوی:

برای موفقیت در ارائه محصولات و خدمات هر برند باید یک هویت بصری قوی داشته باشد تا بتواند تمایز برندش را نشان دهد ، این هویت بصری باید همیشه با نام برند همراه باشد. اگر نمیتوانید برای تمرکز انتخاب شده و نام برندتان یک هویت بصری تعیین کنید، در تغییر یک یا هر دو آنها کوتاهی نکنید

 

یکشبه میتوانم برند بسازم:

ساخته شدن یک برند به سالها فعالیت نیاز دارد و هیچ برندی یکشبه بوجود نیامده است، برندهایی که در مدت بسیار کوتاه از زمان تاسیسشان میدرخشند معمولا عمرهای بسیار کوتاهی دارند. و کارآفرینان فراموش نکنند که با روابط عمومی میتوانند برندشان را بسازند و بعد از سساخته شدن برند با تبلیغات آنرا محافظت کنند.

 

گسترش برند:

اگر میخواهید اوج بگیرید از قراردادن نام برندتان بر روی کالاها و خدمات متنوع اجتناب کنید بسیاری از برندها با یک ایده شروع میکنند و بعد از موفقیت اولیه شروع به گسترش خطی میکنند. یکی از مهمترین دلایل شکست برندها و حتی برندهای بین المللی و بزرگ مانند سونی، یاهو، نوکیا و غیره همین امر بوده است. برندتان را حفظ کنید و برای توسعه کسب و کارتان برندهای جدید خلق کنید.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...