moodiran مديريت-بازاريابي-تبليغات-برندينگ

راهکارهایی جهت مشارکت مشتریان در پیشبرد برند

راهکارهایی جهت مشارکت مشتریان در پیشبرد برند

در زمان شروع یک کسب و کار، برای رشد پایدار یک شرکت، اصول و قوانین خاصی وجود دارد. برای مثال حفظ مشتری از جذب مشتری جدید ارزش بیشتری دارد و وفاداری برند یکی از مهمترین عناصری است که موجب افزایش این میزان خواهد شد.

بی شک وفاداری برند در هر کسب وکار اولیت زیادی دارد اما سطحی دیگری از تعهد برند به نام پیام یا تبلیغ برند(brand evangelism) وجود دارد؛ که سطحی بالاتر از وفاداری برند می باشد.

از آنجایی که آشنایی با برند میزان آگاهی مشتری از یک برند را نشان می دهد و وفاداری برند تعهد مشتری به یک برند را نسبت به برندهای رقیب نشان می دهد، پیام برند مشتریانی را توصیف می کند که آنها فراتر از وفاداری رفته و در حمایت و پشتیبانی از برند، بصورت فعال با دیگران صحبت می کنند . (به نوعی برای برند تبلیغ می کنند) لذا نه تنها مبلغان برند نسبت به وفاداران آن متعهد تر می باشند، بلکه آنها به نمایندگی از شما نیز برای جذب بیشتر مردم به برند تلاش می کنند. بدیهی است که تبلیغ برند، شروع خوبی است، اما چگونه می توان مشتریان را به این کار تشویق کرد. بدین منظور هفت راهکار ارائه می شود:

هوشیارانه دربرند تمایز ایجاد کنید.

برخی از بزرگترین طرفداران ورزشی گاه به دنبال پاسخی محکم و قاطع به یک رقیب سرسخت می باشند. شما نیز بطور مشابه مانند آنها عمل کنید، و مشتریان را طوری هدایت کنید تا دقیقا صدای شما در پشتیبانی از برند باشند. در این باره باید ذکر شود که نه اینکه حتما شما دشمن رقیبتان باشید بلکه با این کارهوشیارانه تمایزی در برندتان ایجاد کنید تا مشتریان بعد از تجربه در جهت حمایت از شما این تفاوت را بی پروا و رک بیان کنند.

ابتدا بر وفاداری تمرکز کنید.

تبلیغ برند در مجموعه روابط بسیار قوی برند، اخرین کار می باشد. پس اگر می خواهید مبلغان بیشتری را پرورش دهید؛ ابتدا آشنایی و سپس وفاداری ایجاد کنید. برای اینکار مراحل مختلفی وجود دارد که باید انجام دهید، زمانی که وفاداری تحقق یافت، شما به کاربرانتان تجربه فوق العاده ای را می دهید، و این تجربه باعث ماندگاری بیشتر آنها می شود و سپس همگام وسازگار با اهداف و فعالیت های برندسازی شما خواهد شد، اما فراموش نکنید که تمامی این مبانی باید تحت کنترل باشند.

توجه افراد را به سمت خود جلب کنید

اگر به دنبال جذب مشتریان برای طولانی مدت هستید، به انها خدمت ومحصول عالی ارائه دهید. این کار باعث می شود تا افراد خاطرات خوبی از شما داشته باشند و توجه شان را به این خاطره جلب می کنید وبرای انها تاثیرات منحصربفردی نسبت به برند ایجاد نمایید. فراتر از انجام وظیفه عمل کرده و (برای مثال) خدمات منحصربه فردی به آنها رائه دهید، فراخوانی ویژه ای برای دنبال کردن شبکه اجتماعی بزنید و محتوایتان را برای تقدیر وتشکر از آنها ارتقا دهید. با یک کار منحصربفرد، افراد شمارا به خاطر خواهند آورد.

یک کانون یا باشگاه مشتریان راه اندازی کنید

هر چه وفاداری مبلغان برند عمیق تر باشد، آنها احساس تعلق پیدا می کنند. آنها به عنوان کاربران وب سایت یا اپلیکیشن، نوعی سرمایه فردی محسوب می شوند. اما آنها به عنوان اعضای یک کانون در حال ترقی، سطحی از وفاداری را نشان می دهند که بسیار قوی تر از افراد خارج از این کانون می باشد. برای مثال، شما باید بخش هایی را با هدف خاص کمک به این کابران ایجاد نمایید یا ویژگی هایی را برای وب سایت قرار دهید تا کاربران هم در اشتراک گذاری محتوا سهمی داشته باشند و بتوانند با یکدیگر صحبت نمایند.

مشتریان را تشویق به مشارکت فعال نمایید

مشارکت مشتریان چندین مزیت برای شما دارد، اول اینکه هر اقدام وعمل مشارکت کننده بیشتر از وفاداری به برند، تبلیغ اهداف شما محسوب می شود. آن را به عنوان نوعی عمل مداوم در نظر بگیرید تا تبدیل به عادت شود. دوم، هر اقدام مشارکت کننده حضور کلی وابستگی مشتریان به برند را افزایش می دهد، و وابستگی به برند فراگیر می شود. با فراخوانی های جدید و تقاضا برای شرکت در پرسش وپاسخ نسبت به برند، مشتریانتان را مکررا برای شرکت در این کانون تشویق کنید.

بازخورد و واکنش نشان دهید.

پاسخ به بازخورد نشان یک برند قهرمان می باشد و به شرکت در راه رسیدن به هر سه سطح رابطه برندسازی کمک شایانی می کند. بازخورد ها نسبت به برند، محصول یا خدمت را جمع اوری کنید وکاملا به انها گوش فرا دهید، و هنگامی که به بخشی از اطلاعات برخوردید که منطقی به نظر می رسند، آنها را مد نظر قرار داد، وپیاده سازی کنید. این نوع پاسخ نشان می دهد که شما به نظر مشتریان گوش و احترام می گذارید و نسبت به انچه انها نظر داده اند، اهمیت می دهید و این کار به نوبه خود موجب وفاداری بیشتر آنها می شود. شما حتی می توانید به این افراد اعلام کنید که بازخورد انها تایید و مورد قبول واقع شده است، بدین گونه به آنها حس تعلق به جامعه برندتان را می دهید.

کاری کنید افراد مبلغ شما شوند.

میزان تحریک پذیری افراد مهم نیست، چراکه اکثر افراد همچنان فعالیت خاصی برای شما انجام نمی دهند هستند. آنها بطور کامل تلاش نمی کنند خارج از وظیفه شان، برای برندتان تبلیغ کنند، لذا باید اینکار را برای انها راحت تر کنید. فرصت های بیش از اندازه ای را برای کاربرانتان ایجاد کنید تا درباره شما بر روی شبکه های اجتماعی صحبت کنند وبرای انها زمینه ای فراهم سازید تا در ایجاد کانون شما به ازای پاداش و بصورت راحت تر سهیم باشند.

این استراتژی ها بدون خطا وشکست‌ نمی باشند، و شما باید برای پیشرفت و انعطاف پذیری بیشتر استراتژی دیگری را نیز تدوین کنید، اما بهرحال با استفاده از این هفت تاکتیک، شما استارت آپ خودتان را تقریبا برای ترویج کانون مبلغان برندتان تجهیز می کنید.

یقینا نباید انتظار داشته باشید که هر مشتری، مبلغ باشد و تلاش نکنید که حتما این اتفاق صورت بگیرد. فقط در نظر داشته باشید که تنها تعدادی عمل ترغیب کننده یا تشویقی در جهت درست می تواند موجب ایجاد تمایز بسیار زیاد در علاقه مشتری به برند شما نماید.

2 نظر

  1. چاپ سی دی:

    سلام وبلاگی زیبای داری موفق باشید

  2. طراحی سایت تبریز:

    سلام. وبلاگ زیبای دارید موفق باشید