moodiran مديريت-بازاريابي-تبليغات-برندينگ

پروپاگاندا یا تبلیغات سیاسی

پروپاگاندا یا تبلیغات سیاسی

پروپاگاندا ؛ تبلیغات سیاسی یا به انگلیسی Propaganda نوعی از تبلیغات است که در آن دیتا هم راستا و هم سو در جهت تغییر تجمیع تفکرات عموم مردم انجام می گردد.

پروپاگاندا ؛ تبلیغات سیاسی یا به انگلیسی Propaganda نوعی از تبلیغات است که در آن دیتا هم راستا و هم سو در جهت تغییر تجمیع تفکرات عموم مردم انجام می گردد.

تبلیغات سیاسی و یا همان پروپاگاندا نوعی از تبلیغات است که با هدف رخنه بر تفکرات سیاسی گروهی یا افرادی انجام می گردد ، اصولا پروپگاندا اطلاعاتی را به صورت کاملا جانبدارانه به مخاطب خود منتقل می سازد، اما کلیه اطلاعاتی که در اختیار مخاطب قرار می گیرد به صورت گزینشی و انتخاب شده و در واقع ناقص می باشد و مخبر به خوبی از نادرستی و نواقص اخبار ارائه شده با خبر است و البته مخاطب در این شرایط دو عکس العمل می تواند از خود نشان دهد یا متعجب و شتاب زده قضاوت می کند و یا آگاهانه و صبور برخورد می کند و مطمئنا هیچ نتیجه ای غیر رسیدن به هدف تبلیغ حاصل نخواهد شد به علاوه تبلیغات سیاسی و یا پروپاگاندا می تواند به یک جنگ سیاسی نیز تبدیل شود.پروپاگاندا - تبلیغات سیاسی - پوستر سیاسی این نوع تبلیغات به شکل یک ارتباط تعریف می شود و هیچ عنوان ترغیب به حساب نمی آید، چون با هدف دستیابی به یک جواب دلخواه طراحی و اجرا می گردد ، برای ترغیب دو نفر فعال به صورت مقابل هم باید وجود داشته باشد و نیاز های طرفین در این موقعیت به صورت دو سویه برآورده می گردد ، اما در پروپاگاندا و یا تبلیغات سیاسی مولفه های اطلاع رسانی و ترغیب افراد با یکدیگر تجمیع می شوند و نتیجه دلخواه حاصل می گردد، البته شایان ذکر است که انجام پروپاگاندا در یک جامعه تغییر تفکرات اکثریت اعضای جامعه را به همراه خواهد داشت .

انواع تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندا

۱- تبلیغات سیاسی سیاه :

در روش تبلیغات سیاسی سیاه، تقلب و کذب به راحتی می تواند انتشار یابد و تخریب صورت می گیرد ، این روش تبلیغات سیاسی در هنگام جنگ در رسانه های خبری مثل رادیو و تلویزیون برای تخریب روحیه کشور مقابل استفاده می شود.

۲- تبلیغات سیاسی سفید :

این نوع تبلیغات سیاسی منبعی مشخص دارد و اطلاعات به صورت صحیح به مخاطب انتقال می یابد و ارتباطی دوستانه به همراه خواهد داشت.

۳- تبلیغات سیاسی خاکستری :

این نوع تبلیغات منبع موصق و اطلاعات دقیقی ندارد ، و در زمره تبلیغات سیاسی جنگ و یا حتی صلح نیز به حساب نمی آید، نمونه واضحی از این نوع تبلیغات ، حرکت های سیاسی کمونیست ‌ها می باشد.

پروپاگاندا یا تبلیغات سیاسی برای فکر و ذهن افراد مسیری را مشخص می کند ، به بیان ساده تر آن ها را نسبت به افکار اشتباه ارشاد می نماید ، ارشادی که توسط پروپاگاندا یا تبلیغات سیاسی انجام می گردد در زمینه های مذهبی و اخلاقی می باشد و آن ها را از اشتباه و خرافات دور می کند ، در واقع تبلیغات سیاسی نظرات و عقاید مخاطب را مورد هدف قرار داده و آن ها را به نفع دولت ها تغییر می دهد. تبلیغات سیاسی ابزار مفید در انتخابات همان طور که می دانید برای برگزاری انتخابات، تبلیغات بسیار زیادی انجام می شود که هر تبلیغ پیام انتخاباتی فرد مورد نظر را با هدف تاثیرگذری بر افکار ، به گوش افراد جامعه می رساند. و مطمئنا اطلاعاتی که انتقال می یابد دستکاری شده است و تماما درست نمی باشد .

افرادی که در زمینه تبلیغات سیاسی انتخاباتی فعالیت می کنند به شرایط و فضای موجود و مناسب تبلیغات دقت می نماید و مطابق آن پیام تبلیغاتی را طراحی و منتشر می سازند ، بعضی اوقات تظاهر به ملی گرا بودن و گاهی دین دار ضروری می باشد و مسئولین این امر با طراحی پیام هایی که محقق شدن هدف آن ها را به همراه دارد بر روی افکار تاثیر می گذارند و همه را به حمایت از خود ترغیب می کنند. یکی دیگر از فرآیند هایی که در تبلیغات انتخاباتی انجام می شود ساده جلوه دادن مسائل پیچیده و بسیار سخت است که با بیانی ساده برای مخاطبان شرح داده می شود و انجام همین موارد باعث جذب افراد بیشماری در جامعه و سینه چاک شدن آن ها خواهد شد. عوامل تبلیغات انتخاباتی با نشان دادن معکوس حقایق نتیجه دلخواه خود را می گیرند و به هدف خود می رسند ، مثلا هنگامی که شخص منتخب سخنرانی خود را به واسطه یک دعای مذهبی قطع می کند یعنی به مذهب و دین بها می دهد و از این طریق نظر افراد مذهبی را به خود جلب می کند .

نتیجه گیری

به طور کلی پروپاگاندا یا تبلیغات سیاسی ترفندهایی برای حصول موفقیت های سیاسی در دولت ها و جناح های مختلف می باشد و از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است و به نوعی شیوه ای است که سیاستگران برای نفوذ به ذهن مخاطبان خود از آن استفاده می کنند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...