moodiran مديريت-بازاريابي-تبليغات-برندينگ

نقد تبلیغات محیطی // پارادوکس سادگی و ابهام

نقد تبلیغات محیطی // پارادوکس سادگی و ابهام

اخیرا کمپین کاهش سفرهای درون شهری بانک ملت رو در خیابان ها شاهد هستیم. کمپینی که رنگ سیاه شاخصه اصلی اونه و مینیمال های سفید، نقش پیام رسان رو بازی می کنند. این کمپین در قالب تبلیغات محیطی، تیزر تلویزیونی و تبلیغات چاپی اجرا شد اما به نظرم تبلیغات محیطی بر روی بیلبوردها، بریج بوردها و استرابوردهای شهری (تابلوهای کوچکتر عمودی) کمپین از همه بارزتر بود.

اخیرا کمپین کاهش سفرهای درون شهری بانک ملت رو در خیابان ها شاهد هستیم. کمپینی که رنگ سیاه شاخصه اصلی اونه و مینیمال های سفید، نقش پیام رسان رو بازی می کنند.

این کمپین در قالب تبلیغات محیطی، تیزر تلویزیونی و تبلیغات چاپی اجرا شد اما به نظرم تبلیغات محیطی بر روی بیلبوردها، بریج بوردها و استرابوردهای شهری (تابلوهای کوچکتر عمودی) کمپین از همه بارزتر بود. ایده پشت این تبلیغات ایده جالبی بوده اما نحوه اجرا با توجه به بازخوردهای ضد و نقیضی که به شخصه در این مدت شنیدم نتیجه رو در هاله ای از ابهام قرار داده.

رنگ سیاه این تبلیغات یکی از مواردی بوده که مورد انتقاد قرار گرفته و ابهامی که مینیمال ها در رساندن پیام داشتند در خیلی از مواقع ذهن ها رو اذیت کرده. خصوصا اینکه در بسیاری از بیلبوردها خبری از تگ لاینی که به درک سریعتر پیام کمک کنه نیست البته خیلی ها بعد از اینکه رمز بین دو مینیمال را کشف میکنند به وجد میان و بعد از اون با خیال راحت تر طرح های دیگه رو رمز گشایی می کنن اما آیا این میزان ابهام در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت و فرصت 3 ثانیه ای دیدن طرح بیلبورد تمام مشکی، زیاد نیست؟

طیف بازخوردهایی که به شخصه از این طرح گرفتم از عبارت “اصلا نمیفهممش و خیلی تبلیغ گنگیه” شروع میشه تا عبارت “خیلی باحاله دوسش دارم” ادامه پیدا میکنه. آیا این طیف وسیع کیفی بازخورد، برای یک طرح محیطی شهری نقطه ضعف حساب میشه؟

نکته دیگری که میتونه بحث برانگیز باشه بحث نوره؟ یکی دو شب پیش از کنار یکی از بیلبوردهای این طرح در مسیر غرب به شرق بزرگراه حکیم بین یادگار و شیخ فض ا… رد شدم، متاسفانه پرژکتورهای بیلبورد خاموش بود در نتیجه هیچ چیزی از طرح سیاه بانک ملت مشخص نبود حتی مینیمال های سفیدش. در داخل شهر هم استرابوردها اصولا بدون نور هستند و دیده شدن رو سخت میکنن. من دوستان خوب  رو برای به چالش کشیدن این طرح جالب و کمپین اجرا شده دعوت میکنم و امیدوارم همه خوانندگان با تمام انرژی این بحث رو از همه نظر پربار کنن

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...